Woensdag 12 september the Mist trail, Vernal fall and Nevada fall

12 september 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag gaan we hiken! We staan om 7 uur op en ik spring het eerst onder de douche. Ik zet de kraan aan en wacht op warm water.. helaas. Het wordt niet warm dus ik ben snel klaar...🌬

Peter gaat douchen, de deur gaat weer open (dit kun je staand onder de douche doen, zo groot is de badkamer) en hij zegt: “had jij warm water?”

“Nee... bij mij werd ie niet warm”

“O”

Deur dicht...

Na een minuut of 10 gaat de deur weer open, een dampende wolk stoom met daarin het lachende triomfantelijke gezicht van Peet: “Ik had wel warm water!”

“Hoe kan dat dan weer?”

“Ik heb gewoon de knop wat verder gedraaid.”

“😤”

We gaan ontbijten. Dit vindt bij dit etablissement ook weer plaats bij de receptie. Er is koffie, toast, jam, cereals, melk, jus en pindakaas. We eten en dan gaan we op pad.

Yosemite valley waar we moeten starten is op anderhalf uur rijden van onze lodge. Dit was / is een beetje een tegenvaller maar ja niets aan te doen. We komen om kwart voor tien aan en kunnen gelukkig de auto nog parkeren vlakbij de valley.

De misttrail wordt onze hike vandaag! Op de foto’s die ik gezien heb op internet moet het een prachtige trail zijn! We gaan nog ff plassen en stappen dan op de shuttlebus die ons naar het beginpunt brengt. Het is erg druk in de bus en hij rijdt zelfs haltes voorbij omdat er niemand meer bij kan.

Maar dan zijn we er en kunnen we aan onze hike beginnen. Het eerste stukje is vrij vlak maar dan begint het pad te stijgen en wij ook al snel weer te hijgen. Tjonge! Het stijgen houdt niet op totdat we bij een bruggetje komen over de mercedrivier. Hier heb je ook toiletten waar ik dankbaar gebruik van maak. We eten onze banaan op en gaan verder. Weer klimmen en klauteren over een smal pad en traptreden. We zien de Vernal fall op een gegeven moment naar beneden kletteren. Niet zoals op de foto’s van internet, hij is een stuk smaller maar ik vind het prachtig!

Deze trail heet de mist trail omdat je, wanneer de waterval in het voorjaar breder is door het smeltwater van de sneeuw, in de mist loopt. Dit is nu niet het geval.

We klimmen weer verder naar boven en daar aangekomen zien we het begin van de Vernal waterval. We maken foto’s en gaan ff zitten. We eten wat toastjes met Philadelphia, drinken water (advies was om 3 liter pp mee te nemen) en kijken rond. Het is echt de moeite waard om dit te doen. We zitten op ongeveer 3300 voet. De Vernal fall klettert 97 meter naar beneden.

Nu kun je ook nog naar de Nevada fall hiken. Deze valt 181 meter naar beneden en hier zit je op bijna 6000 voet. Dit gaan we natuurlijk doen! Dit is echt het serieuzere werk. Wat een geklim.. we lopen ik weet niet hoeveel treden omhoog. Het is zwaar maar eenmaal boven de moeite waard!

Je kunt achter een hek de Nevadawaterval bekijken en dat doen we. We moeten onze pet en zonnebril vasthouden zo hard waait het hier. Ik maak een filmpje en dan gaan we weer een plekje zoeken om even op adem te komen. En natuurlijk maken we foto’s 😃

Na een half uur gaan we aan de afdaling beginnen. Het is ook een stukje van de John Muir trail (deze is in totaal bijna 340 km lang). Het is makkelijker dan de heenweg, geen trappen en een geleidelijke afdaling, met af en toe een wat steiler stuk.

Om 10 voor 4 zijn we weer bij het startpunt. We hebben er bijna 5 uur over gedaan... en dat voelen we ook. We komen langs de bushalte en ik wil in de bus maar die zit propvol dus Peter stelt voor om te lopen naar waar we opgestapt zijn. Oké.....

We zijn er om iets voor 5, gelukkig kunnen we nog wat eten bestellen want ze sluiten om 5 uur.

We lopen naar de auto en rijden naar ons logeeradres. Onderweg een mooie zonsondergang en reeën in de berm! Hier maak ik ook foto’s van natuurlijk.

Het was een prachtige dag met een fantastische hike!

1. Kittie:
    13 september 2018
    Tjonge jonge! Hebben jullie ook een rustdag? 😂 prachtig om dit allemaal mee te maken! Geniet!
  2. Peter en José:
    13 september 2018
    Allereerst vinden wij het ontzettend leuk om jullie reacties te lezen! 😃
    @kittie: nope, live life to the max.. 😀
    Het is waarschijnlijk maar “once in a lifetime” dat we hier zijn dus maximaal genieten!
  3. Patrick:
    13 september 2018
    Wauw wat is het er mooi dit is maximaal genieten
  4. Folkert Graafland:
    13 september 2018
    Joosje, allereerst een compliment voor je geweldige verslagen. We lezen ze elke dag met veel plezier en beleven onze eigen tocht voor een deel weer opnieuw. Onze wandeltochten waren alleen veel minder inspannend, maar respect voor die klauterpartijen van jullie. Ik hoop wel dat je een beetje rekening houdt met mijn broer die volgende week 60 wordt. 😉😀
    Hij moet nog langer mee 😂
    Ga vooral door met je verhalen, we blijven ze lezen!
  5. Peter en José:
    13 september 2018
    Dankjewel Folkert! Ik weet niet wie met wie rekening moet houden... want ik kan hem niet bijhouden... 😂