Zaterdag 15 september, naar San Fransisco!

15 september 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanmorgen zaten we om kwart over 9 in de auto, op weg naar San Francisco! Travelbird gaf aan dat we er 3 uur over gingen doen. We sloegen rechts af onder aan de oprit maar dit vond ze niet goed dus omkeren maar. Gelukkig dat we nog een keertje langs the golden country lodge kwamen want ik had m’n vest laten liggen. Deze gauw opgehaald en nu echt op weg.

Het eerste deel van de reis was erg rustig maar al snel zaten we op het stijfdichtgeknepenbillenweggetje. Dit duurde korter leek wel dan de vorige keer en toen waren we al snel op de highway. Het landschap is glooiend en ik zeg tegen Peet:

“Het lijkt wel op het landschap van het kleine huis op de prairie.. waar Laura door heen rent in de titelsong.”

Ons travelbirdje had ook weer verbinding met T-Mobile dus we hadden ook weer WiFi in de auto.

Peet zei: “zoek het even op!” Ik gedaan en het is inderdaad in Californië opgenomen!

Na korte tijd keken we elkaar eventjes aan en we dachten hetzelfde: We zijn weer op weg naar de bewoonde wereld. Geen lege highway voor ons maar een 3 baans weg gevuld met auto’s. We rijden langs enorme boomgaarden met olijfbomen en na een uurtje of wat gaan we een lekkere kop cappuccino drinken. Heerlijk!

Naarmate we dichter bij San Fransisco komen wordt het steeds drukker en drukker en ook steeds bewolkter...

Om kwart over 1 zijn we bij onze airbnb. We stappen uit en brrr het is echt fris hier! Voor het eerst in 2 weken geen zon te zien. Wanneer we de poort open willen maken komen de eigenaren Julie en John er net aanlopen met hun hondje. We maken kennis en dan kunnen we onze kamer in. Het is een verbouwde garage maar wat hebben ze het leuk gedaan! Een gezellige ruimte voorzien van alles😀.

We pakken de auto uit en gaan dan even kijken hoe we in het centrum kunnen komen. We moeten een kwartiertje rijden naar Bart (het treinstation) en daar stappen we op. Gelukkig is een mevrouw zo vriendelijk om ons uit te leggen hoe het werkt. We stappen uit op Powell streeft en als we boven komen dan moeten we allebei even slikken.. dit is echt een stad, met heeeeeel veel mensen en heel veel geluid. Mensen schreeuwen ook tegen elkaar. Maar de zon schijnt hier wel!!

Net buiten het station staat twee mensen muziek te maken. Een zit achter een constructie van allemaal emmers en pannen te drummen en een ander heeft iets in zijn hand waar een hoop herrie uitkomt. Ik loop een stukje naar voren om te kijken wat het is. Hij draait zich ineens om en zegt met een lach van oor tot oor tegen Peet: “Hold that woman, hold that woman tight! she is looking what this is!” Ik had het al gezien, het is een IPad! Maar hij zegt: “I will turn around for you!” En al spelend op zijn IPad draait hij zich eventjes om. We geven ze geld, maken een foto en gaan dan op zoek naar iets te eten. Het is niet zo belangrijk wat als er maar iets in onze magen komt. Bij gebrek aan beter wordt het (weer) een hamburger.

We lopen richting fishermans warf en pier 39. Het voert ons een stukje door Chinatown. Je hoort hier vanalles maar geen Engels. De prijskaartjes zijn zelfs in het Chinees geschreven.

Pier 39 is een erg druk toeristisch plekje. Veel winkeltjes en giftshops. We kijken rond en lopen op ons gemak weer verder. Het wordt steeds frisser en killer. Alcatraz kunnen we zien liggen in de verte. Daar wil ik ook naar toe! Lijkt me gaaf om dat eens van binnen te bekijken.

Het is ondertussen bijna half zeven dus we lopen langzaam weer naar Powellstreet. We moeten nog wel wat eten en we zien een Italiaans restaurant. Maar dit is helemaal vol, hier kan echt niemand meer bij. Peet ziet aan de overkant van de straat ook een Italiaans restaurant en daar gaan we naar binnen. Het is een prachtig ingericht restaurantje. Niet te veel tafels, de muren en het plafond donkerrood. Veel ramen en de tafels zijn gedekt met stoffen servetten, mooi bestek en prachtige wijn- en waterglazen. We krijgen 3 kaarten. 1 voor de flessen wijn, 1 kleine voor de glazen wijn. en 1 met de hand geschreven menukaart.

Ik kijk even op de wijnkaart en het goedkoopste GLAS wijn kost $ 14,00!?! Dat gaan we dus niet doen. Op de geschreven menu kaart kan ik 2 dingen wel ontcijferen: tagliatelle en spaghetti. Wat er verder bij komt is voor mij abracadabra. Ook hier is de prijs aan de hoge kant $25,00 dollar voor een bord. Peet had al van een collega gehoord dat het hier erg duur is. De ober komt vragen of we sparkling water of water from the tap willen. Doe maar water from the tap.

Even later komt hij met een fles water en schenkt onze glazen vol. Dan vraagt hij of we al een keuze hebben kunnen maken. Peter zegt: “we want the spaghetti for the both of us.” En wijst met een wiebelende vinger naar mij en zichzelf. “Allright”, zegt de ober.

Ik kijk eens rond in het restaurantje en zie dat iedereen wel erg netjes gekleed is. Ik bedenk me dat het natuurlijk zaterdagavond is.. Wij zitten in onze korte broek met allebei een fleecevest aan... 🤔

Dan komt ons eten op tafel. Ik kijk verbaasd naar Peet. En hij naar mij... her is werkelijk maar een hele kleine portie spaghetti op ons bord... en dat voor $25,00 per portie. Peet zegt:”misschien hadden we toch een voorafje moeten nemen... Gelukkig dat we vanmiddag zo’n hamburger gegeten hebben😉.”

Het smaakt werkelijk overheerlijk, dat wel!

Als we het op hebben komt de ober de borden afhalen en vraagt of we nog kets anders willen bestellen? Of hij de menukaart nog even moet halen? Wij zeggen allebei dat het zo goed is. Ik ga naar het toilet en Peter rekent af. Wanneer ik terugkom zegt hij grinnikend:”ik moet je zo iets grappigs vertellen.”

We lopen naar buiten en hij zegt: “weet je wat ik af moest rekenen? 29 euro! Ze hebben ons verkeerd begrepen en 1 portie verdeeld over 2 borden! 😂”

Als we verder wandelen komen we het ene na het andere Italiaanse restaurant tegen met hele grote porties spaghetti bij mensen op hun bord. We lachen er hartelijk om.

Het is nog een heel eindje lopen naar het station en als we er zijn is de trein er al snel. Na 20 minuten zijn we bij de auto. We rijden in het donker en de mist terug naar ons adres maar we komen er zonder verkeerd te rijden aan!

1. Rietje:
    16 september 2018
    Een hele omschakeling, zeg! Maar weer leuke belevenissen !!
  2. H G M M Ijpelaar:
    16 september 2018
    Weer een mooi verslag.......en jullie denken nog aan de lijn ook.
  3. Patrick:
    16 september 2018
    Ik vond het al raar een kleine porties dat kan niet in Amerika 😂
  4. Wendy Kimenai:
    17 september 2018
    Leuk verhaal weer... mooi om jullie zo te kunnen volgen👍