Zondag 16 september 2018, the Golden Gate Bridge

16 september 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

WE DID IT! We biked the Golden Bridge!

Vanochtend waren we om 11 uur in de stad. Het is een kwartiertje rijden naar Bart (het station) en dan een dik half uur met de trein. En omdat het zondag is hebben we vanmorgen rustig aan gedaan🙂.

Peter heeft gisteravond nog via internet een fietstocht door de stad geboekt. (Ook een must-do wanneer je in San Francisco bent)😉 We worden er om half 1 verwacht, het is nog een half uur lopen en we moeten nog ontbijten. Gisteren dachten we bosbessen yoghurt gekocht te hebben maar dot bleek drinkyoghurt te zijn, niet echt een wat je noemt een ontbijt. Wel hadden we koffie gezet en die smaakte goed. We zijn uitgestapt in het zakendistrict en het is hier nog erg rustig. Misschien omdat het zondag is..?

We nemen een croissant en een soort van puddingbroodje en een koffie, eten en drinken het op en lopen dan op ons gemak naar het bikecentre. We zijn te vroeg en kijken nog wat rond in de winkels rondom de fietsverhuur.

Om half 1 lopen we terug en we worden hartelijk welkom geheten, zoals overal in Amerika. Ze kunnen alleen onze inschrijving niet vinden. Peter laat z’n mailtje zien en we kunnen toch mee. We krijgen een helm op en er wordt een passende fiets voor ons gezocht. We zijn met z’n tienen inclusief gids. 2 mensen uit Utah op een elektrische fiets, 2 uit Phoenix, 4 uit Florida en 1 uit weten we niet meer. Het is een klein tenger vrouwtje. Onze gids heet michai en komt uit Roemenië. Doet de golden bridge tour als studentenbaan.

We gaan op pad en komen bij een ceremonie van de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Michai en ik kunnen door de menigte heen komen, Peter en de anderen niet. We staan een minuut of 10 te wachten als Michai gaat kijken waar ze blijven want dit duurt te lang. Op bijna hetzelfde moment komt Peter vanaf de andere kant aangelopen, want op dit stukkie mag je niet fietsen. Iedereen is weer bij elkaar en we gaan de eerste en meteen steilste beklimming doen. Michai is als eerste boven, dan de Utah e bikes en dan Peter en ik. 💪🏼.

We komen aan bij een mooi gebouw in Romeinse stijl. Het is het paleis van de kunsten. Zeer populair in San Francisco om te trouwen. We krijgen een kwartier om het te bekijken en we zien al 3 bruidjes. We fietsen verden en daar zien we onze te nemen hindernis van vandaag. De meest gefotografeerde brug ter wereld.

Het is nog maar een klein stukje, de tweede heuvel die we moeten beklimmen is minder steil dan de eerste maar een stukje langer. We zijn de oudste van het clubje maar weer komen we achter de e-Bikes boven. Het waait hard in San Francisco maar de zon schijnt! Meestal kun je de brug niet zien omdat deze in de mist zit maat vandaag boffen we! We zien haar in volle pracht!  We fiesten er aan de westkant op met het uitzicht over de oceaan. De andere kant is voor de voetgangers. Ik maak een paar foto’s en we fietsen verder. Wanneer we aan het einde van de brug zijn wachten we op elkaar. Iedereen is er vrij snel behalve het kleine vrouwtje uit dat weten we niet meer. Uiteindelijk zien we haar aan komen wandelen, uitgeput.

Aan de andere kant ligt sausolito. De temperatuur hier is een aantal graden warmer dan in San Francisco. En een huis kost er 5 miljoen dollar, het is dus voor rijkere mensen.

Vanaf de brug naar sausolito moeten we een afdaling maken en dat is vet kicken. Ik haal zelfs 1 e-Bike in😃. Dan gaan we weer een stukje klimmen en zijn we in de haven van het plaatsje.

De tocht is ten einde en we kunnen kiezen. Terugfietsen, wat met die afdaling van zojuist niet erg aantrekkelijk is of met de ferry mee. We mogen ook nog even in sausolito blijven als we willen. Peter en ik kiezen voor het laatste en gaan opzoek naar een restaurant. Het is al half 5. We zien een leuk tentje en bestellen een sandwich melt tuna. De serveerster zegt: “that’s the best thing you can order, it is delicious!” En inderdaad het is heerlijk! We eten het lekker op en gaan weer naar de fietsen, kopen een kaartje voor de ferry en kunnen nog net mee met de boot die er al ligt. De overtocht duur een half uurtje en de boot mindert vaart als we langs Alcatraz varen. Ik wilde hier graag naar toe maar het was niet meer mogelijk om dit voor vandaag te reserveren. Je moet dit 3 maanden van te voren reserveren. Dus ik maak nog maar een paar foto’s van dit beroemde gebouw.

In de haven aangekomen gaan we van de boot af en brengen de fietsen terug. We lopen naar fishermans warfh en vanuit daar naar pier 39 om te kijken of de zeeleeuwen er liggen. En ja, ze liggen er hoor, en veel!

We lopen verder pier 39 op en kopen souveniertjes voor de kids. Dit valt nog niet mee maar we slagen!😃

Dan wordt het tijd om richting de trein te gaan. We lopen een dik half uur en als we bij het punt aangekomen zijn waar we naar beneden moeten voor het station horen we muziek. We lopen er naar toe. Het is een bandje wat muziek aan het maken is en er zijn mensen aan het dansen. Jong, oud, man, vrouw en allerlei kleuren mensen. Er is echt een dame op leeftijd aan het dansen en een hele dikke man die een stok in zijn hand heeft. Zo een om steun aan te hebben als je loopt. Maar met dansen heeft hij hem niet nodig. Hij is euforisch! Gaat als de zanger het zegt zelfs op de grond liggen en staat weer op. Zo mooi om te zien dit! Muziek verbroedert!

We stappen in de trein en daarna nog een kwartiertje met de auto nar Pacifica waar we logeren.

Het was wederom een fantastische dag!

Nu ga ik gauw afsluiten want over een paar minuten is het hier 17 september en dan is Peter jarig! 🍰🎉🎈

1. Wendy Kimenai:
    Nu is het 17 september denk ik zo.. Gefeliciteerd Peter 🎊🎈
    José gefeliciteerd met je mannetje🎈🎊
    Geniet er nog van samen!
  2. Jet:
    17 september 2018
    Oh heel jammer van alcatraz, is echt indrukwekkend! Peter gefeliciteerd! Fijne verjaardag daar!
  3. Folkert Graafland:
    17 september 2018
    Gefeliciteerd bro! Veel plezier in flower power City. Jammer van Alcatraz! Nog oude hippies gezien?
  4. H G M M Ijpelaar:
    Peter van harte gefeliciteerd
  5. Angela:
    Gefeliciteerd!! En veel plezier nog daar 🎉
  6. Peter Graafland:
    17 september 2018
    Allemaal hartstikke bedankt voor jullie berichtjes!
  7. Cornelie:
    17 september 2018
    Van harte gefeliciteerd Peter! En ja... muziek doet wat met je hè?
  8. Ton en Ingrid:
    17 september 2018
    Peter van Harte Gefeliciteerd en erg leuke verhalen we lezen ze elke dag! Gr Ton en Ingrid.
  9. Alette:
    Peter, gefeliciteerd!! 🎉🥂